Pàgines

2 de juny 2010

Posem una mica d'oli a la bicicleta?

Si volem allargar la vida del conjunt de plats, pinyons i cadena hem de pensar en fer un bon manteniment d'aquests.
Avui parlarem de quins olis trobem al mercat i explicarem els principis bàsics d'un bon greixat de cadena.

Tipus d'oli, per què n'hi ha tants i per què serveixen?

Sovint quan anem a la botiga a comprar oli, no sabem quin escollir. En tenim de tot tipus: olis en esprai, olis líquids d'hivern, d'estiu, amb cera, olis que netegen i lubriquen a la vegada...
D'entre tantes opcions moltes vegades no sabem amb quina quedar-nos.
Ara bé, el que hem de tenir clar és que l'oli que apliquem a la nostra bicicleta ha de ser específic per a aquest ús atès que altres olis podrien malmetre aquells components de la bicicleta que estan formats per goma o plàstic.
Tota aquesta família d'olis compleixen la seva funció bàsica que és greixar però hi ha petites diferències que fan que uns siguin millor que d'altres en determinats moments.
- Olis per temps sec.
Per una banda tenim els olis per temps secs que són uns olis poc densos, molt líquids. D'una banda tenen molt poder de penetració i de l'altra al ser tan líquids fan que la pols no s'adhereixi fàcilment.
- Olis per temps humits.
Especialment dissenyats per a condicions de mullat. Un lubricant de llarga durada pensat per a les condicions més dures. La seva viscositat crea una capa d'oli a la cadena que fa que es mantengui lubricada més temps i en les pitjors condicions. Ara bé, aquesta viscositat farà també que haguem de netejar millor la cadena abans d'aplicar-lo.
- Olis amb Cera (Wax Oil)
Aquelles persones que busquen un oli amb poc poder per embrutar, i que es pugui utilitzar en totes les condicions atmosfèriques, tenen aquesta gama d'olis. Amb aquest oli, aplicat en la justa mesura, podràs oblidar netejar la cadena cada cop que hi vulguis posar oli.
- Olis en esprai o líquids? A l'hora d'escollir quin tipus d'oli hem de comprar, cal escollir entre un oli en esprai o líquid. Un esprai és més fàcil d'aplicar i el pots utilitzar per a greixar molts punts inaccessibles de la teva bicicleta. Però a la vegada, al estar contingut en un recipient a pressió, sempre en llences més del compte i per tant s'esgota aviat. A la vegada, si tens una bicicleta amb frens de disc has d'anar amb compte amb aquest tipus d'olis ja que si bades pots contaminar d'oli els disc de fre.
Una ltra opció són les ampolles d'oli líquid. Es presenten en diferents mides cosa que fa que puguis dur-ne sempre una mica al camelback. Acostumen a durar més perquè no estan envasats a pressió per tant a l'hora d'aplicar-ne pots controlar més la quantitat posada.

Quatre consells a l'hora de greixar la cadena.

Si seguim aquests quatre consells la nostra bicicleta estarà sempre correctament greixada.
- Utilitzar sempre un oli específic per a bicicletes.
- Greixar la cadena abans de cada sortida.
- Greixar només la cadena i punts mòbils del canvi i del desviador.
- Netejar sempre les zones on aplicarem oli abans de posar-ne.
-
Sempre aplicar la quantitat justa d'oli, no posar-ne de més.